Omroepvereniging Decibel
wat was wat is het verschil hoe het klinkt media contact

Deze website heeft tot doel duidelijkheid te verschaffen over het oorspronkelijke Radio Decibel en de voortzetting daarvan: de Omroepvereniging Decibel.

The Original... zo begon het verschil!

Decibel - de piratentijd - 1977 tot 1988

Zie ook: periode 2001 tot heden
Amsterdam - Zaterdag 17 september 1977 omstreeks 12:00 uur: de eerste uitzendingen van Decibel Radio. Met een zender van slechts een paar watt zendt het station voor het eerst een live-programma uit. Lang duurt dit niet, daar na 3 uur de Radio controle dienst al voor de deur staat.

Rene de Leeuw in de studio op het stadionplein.

De medewerkers van Decibel hadden de smaak echter te pakken en lieten zich hierdoor niet uit het veld slaan. Door na deze tegenslag snel weer in de lucht te zijn maar in deze begin jaren zond het station slechts 'on occasion' uit, tijdens Koninginnedag, kerstperiodes en rond de jaarwisseling.

Begin '80 blijft het stil, maar aan het eind van dat jaar weten Theo Visser en Ruud Huisman in te breken op de Amsterdamse kabel vanaf de Amsterdamse veerstraat. In overleg met Cees Graafland gaan zij verder met de naam Decibel. Met opnames in de studio in Amsterdam Zuid wordt er vanaf kerst 1980 ieder weekend uitgezonden. In de opzet werd duidelijk één doelgroep gekozen. Van een top 40 station werd Decibel een station dat zich richtte op jong Amsterdam met voornamelijk discomuziek (de dancemuziek uit die tijd)

Wekelijks word het station voorzien van nieuwe dance muziek door Attalos Import op de Overtoom, muziek met name uit de USA en UK enz. Toen beide heren werden uitgenodigd voor een DJ wedstrijd op de Amsterdamse Koninginneweg in begin 1981 bleek de populariteit van het station.

Huisman en Visser uitzendlokatie 'Veerstraat' De reacties daar waren overweldigend, de nieuwe muzikale vormgeving sloeg aan en "Tomorrow's Music Today" was een feit. Het station was dus een toonaangevende bron voor Amsterdamse discotheken, dancings en clubs en daardoor in toenemende mate bij de Amsterdamse jeugd.

Het was dus duidelijk, Decibel voldeed in een behoefte die in die tijd niet of nauwelijks door de landelijke omroepen werd vervuld.

Oud medewerkers werden opnieuw benaderd en bij het station betrokken, Jeroen van Inkel debuteert. Eddie Kleijn stelt zijn studio in de Amsterdamse Jan-van Galenstraat beschikbaar. Zomer 1981, live uitzendingen waren een feit. Jeroen van Inkel introduceert John Holden (Adam Curry, toen nog 17 jaar, die op Decibel Engelstalige programma's maakte onder dit pseudoniem) Er werd actief op zoek gegaan naar adverteerders, de hoofdsponsor Ernst Bijl (Kurkvloeren en keukens)diende zich aan....

Het station groeide in een rap tempo. Zo ook de professionaliteit. Niet alleen in vormgeving maar ook werd er Professionele apparatuur aangeschaft, dikke zenders en hoge masten geplaatst en zo wordt Decibel een voorbeeld voor velen.

Later dat jaar zou deze plaats moeten maken voor de legendarische studio aan de Da Costakade 97, een locatie die later bij de Radio Controle Dienst bekend zou staan als 'piratenkade' omdat naast Decibel ook 'Radio Sjuul' (zelfde blok) en aan de overkant o.a. de krakerszenders 'Radio God' en 'Radio 100' de Da Costakade gebruikten om hun uitzendingen de Amsterdamse ether in te sturen. (Decibel had inmiddels op persoonlijk verzoek van de directeur, zijn kinderen luisterde ook naar Decibel, van Kabel Televisie Amsterdam (KTA) de kabel verlaten)

Zenders en frequenties.

Een van de vele zenders Decibel stoeide in deze periode ook nog wat met de uitzendfrequentie's, voordat de uiteindelijke 96.2 MHz tot Decibel gebied werd verklaard.

Zo waren er onder andere:

  • de 95.1 MHz FM en 97.6 MHz kabel
  • de 95.6 MHz FM en 100.6 MHz kabel
  • de 99.2 MHz FM en 97.0 MHz kabel
  • 
    

    Lente '82: de uiteindelijke 96.2 MHz FM

    De etherzenders op 96.2 MHz FM waren de befaamde Duitse Rohde & Schwarz 500 watt luchtvaartzenders genaamd 'Harry's'. Vernoemd naar minister Harry van Doorn die verantwoordelijk was voor de zeezenderwet uit 1974 die het einde betekende voor o.a. de toenmalige zeezenders Veronica en Noordzee. Deze zenders werden in Groningse dumpshops soms met meerdere tegelijk gekocht en omgebouwd door Cees Graafland.

    De uitzendingen op de kabel werden bewerkstelligd door op een ontvangstfrequentie van de kabel uit te zenden nabij de ontvangstantennes van het kabelbedrijf.

    Voorbeeld: Het kabelbedrijf ontving één van de Duitse zenders via de vrije ether op 100.6. Decibel zond hun signaal d.m.v. eveneens een zender op 100.6, in de buurt van de ontvangstantenne van het kabelbedrijf uit, zodat deze dit signaal doorzette op de 97.0 MHz kabel i.p.v. de Duitse zender.

    Vele TV-piraten werkten met ditzelfde principe. Ook Decibel's Decibel-TV heeft dit even zo gedaan totdat de kabelmaatschappijen op last van de overheid de kabeldistributie afsloot wanneer een piratenzender inbrak op het inkoppelstation.

    Decibel heeft zich ook altijd hard gemaakt voor het legaliseren van commerciële lokale radio (toen al ..., hoe lang heeft het toen nog geduurd...!). Decibel stond geregistreerd als officieel bedrijf en betaalde netjes belasting over de commercials die weer werden verwerkt door hun eigen reclamebureau.

    Mastklimmer op bijna 40 meter hoogteHet enige illegale was het uitzenden van radiosignalen zonder de daarvoor vereiste vergunning. Ook probeerde Decibel, anders dan anderen, justitie te vriend te blijven. Geen slangen, nepbommen, of andere pesterijen zoals bij collegastation Radio Unique. Nee, gewoon een bakje koffie voor de heren en het mee helpen tillen van de in beslag genomen spullen, zorgden ervoor dat deze relatie goed was en bleef. Het aantal uitzenduren steeg naarmate de populariteit toenam. Het hele jaar 1984 bleef daardoor vrij van invallen door de RCD, terwijl Decibel's achtste 'Harry' naar 600 watt werd opgeschroefd en in een cirkel van Texel via Zwolle tot aan Leiden te ontvangen was.

    • 1981 zendt Decibel elk weekend uit van zaterdag 09:00 tot zondag 21:00 uur (36 uur)
    • 1982 zijn de weekenduitzendingen uitgebreid tot 44 uur
    • 1983 is dat al 68 uur: van vrijdag 17:00 tot maandag 11:00 of soms zelfs 13:00 uur
    • September 1983 start Decibel met de doordeweekse uitzendingen:
      ma t/m do van 18:00 tot 24:00 uur en vrijdag 17:00 tot zondagnacht 01:00 uur (80 uur)

    Decibel heeft nooit een echte volledige 7 dagen / 24 uur per dag programmering gehad. Alleen rond de kerst tot en met oud & nieuw en met Pasen wilde het nog wel eens gebeuren dat de zender aan bleef. Speciale uitzendingen waren er ook altijd op Koninginnedag (30 April).

    In 1982 en 1983 waren er de liveuitzendingen vanaf het Leidse plein. In 1984 vonden de liveuitzendingen plaats vanuit het Vondelpark. John Holden (Adam Curry) presenteerde o.a. zijn programma vanuit een heteluchtballon die daar opgestegen was. Boven Amsterdam vloog er verder een reclamevliegtuigje met op de sleep "Decibel live in het Vondelpark".

    In 1985 was het de bedoeling dat de uitzendingen vanaf 3 verschillende locaties zou komen. Hiervoor had het station een VIP Touringcar gehuurd die omgebouwd was tot studio. Haarlem bleek echter te ver en zo bleef het bij 2 locaties; het museumplein en de studio aan de Da Costakade. Deze dag was voor Decibel erg belangrijk aangezien het station aan een zijden draadje hing en via deze uitzendingen leden konden worden geworven voor de net opgerichte 'Decibel Omroepvereniging'.

    On air studio aan de Dacostakade In 1982 introduceert Decibel de 'Top of the Hour' (TOTH, uuropener). Op het hele uur niet de toen gebruikelijke uurpiepjes en een jingle maar kort geknipte fragmenten van nieuwe platen die je op Decibel kon horen, aangevuld met wat vormgeving van het station. Het wordt op slag een hit. Velen zullen dit later kopiëren zoals met zoveel items gebeurt die door Decibel ooit zijn bedacht.

    Zo ook de Phone-in. Luisteraars werd tijdens een muziekje de tijd gegund naar Decibel te bellen en live in de uitzending de groeten te doen aan vrienden, familie, kennissen en dergelijke. Velen, later zelf piraten, zullen ooit zo hun eerste minuten zendtijd gevuld hebben.

    Decibel werd hierdoor heel erg bereikbaar ('the guys next door'). Niet als laatste door de spelletjes die met de luisteraars gedaan werden om dit gevoel nog eens te versterken. Ook daarmee was Decibel haar tijd ver vooruit.

    Decibel's Jeroen van Inkel presenteerde het zeer populaire 'Tel met Decibel'. Hiervoor moest je van een aantal aan elkaar geknipte muziekfragmenten uitzoeken op welke plaats deze zich bevonden in de Nederlandse Top 40 en hier een berekening mee uitvoeren zodat je uitkwam op een getal die weer correspondeerde met een plaat uit deze lijst. Deze moest je doorbellen en vervolgens werd het spel verder met jouw gepeeld.

    Aan het einde, als je alles goed had, mocht je kiezen uit 'het geheime keukenkastje' of 'de Magische Kurk Kubus'. Koos je de juiste dan ging je door naar de zondagmiddag prijzenregen, zoniet kreeg je een troostprijs -een pen of zoiets.

    Als in 1984 Jeroen Decibel verlaat neemt Ferry van der Velde (Hanno Dik) zijn plek als Decibel's prijzenbeest over. In zijn programma 'Trefpunt' moest je aan de hand van nummers er achter zien te komen welke letters er bij hoorden en vervolgens hiermee het woord Trefpunt vormen.

    Decibel en de sterren

    Adam Curry en Bambi Bogert, kerst 1984 Decibel onderhield een goede samenwerking met de platenmaatschappijen zodat het station verzekerd was van het verkrijgen van platen en interviews. In 1984 komt de dan net doorgebroken Madonna naar Amsterdam, waar zij wordt geïnterviewd door René de Leeuw en Theo Visser. De New Yorkse Madonna voelt zich direct thuis bij de 'grote stad zender' en vraagt hoe ze een blowtje moet roken (ja, ja toen hadden we die naam in Nederland klaarblijkelijk al.) René antwoordt Madonna dat ze de blow onder een glas op tafel moet leggen en vervolgens bij het optillen van het glas met d'r hoofd boven het glas de rook moet opsnuiven. Hij doet het een keer voor en Madonna volgt waarna de studio in lachen uitbarst. Het interview verloopt vervolgens zeer relaxed... René heeft nog een tijdje met met haar privé telefoonnummer rondgelopen en af en toe met haar gebeld.

    27 mei 1985 wordt Decibel voor de laatste maal uit de lucht gehaald. Via contacten met de gemeente Amsterdam krijgt Decibel te horen dat het beleid is aangescherpt en ook Decibel niet langer illegaal kan blijven. Aangeraden wordt via Salto een vergunning aan te vragen voor kabeluitzendingen.

    Als gevolg daarvan wordt meteen in 1985 de Omroepvereniging Decibel opgericht waarmee inderdaad een vergunning voor kabeluitzendingen wordt binnengehaald. Decibel is nu legaal.

    Vanaf november 1985 zendt het station legaal uit op de Amsterdamse kabel met als crew oa. René, Rob, Daniël, Lion, Roderick en Hanno en een groep nieuwslezers voor het verplichte lokale nieuws. Maar het gemis van een zender -en bijbehorende inkomsten- blijkt te groot. Decibel houdt vol tot april 1988. De financiële middelen zijn op en de motivatie om op de kabel door te gaan is weg.

    Voor vervolg tot heden zie: periode 2001 tot heden

    Jock/medewerker list:

  • Jack van Amstel
  • Cees Graafland
  • Joop ten Brink
  • Jeroen van Inkel
  • John Holden (Adam Curry)
  • Daniël Dekker
  • Rob van Someren
  • Simone Walraven
  • Ruud Huisman
  • Ferry van der Velde (Hanno Dik)
  • René de Leeuw
  • Peter van der Holst
  • Eddy Klein
  • Patrice van Hees
  • Lion Keezer
  • Roderick Velo
  • Robb St.Johann
  • Frank van Houten
  • Ronald Bakker
  • Ton Remmers
  • Peter Timman
  • Theo Visser
  • Cary de Waard
  • Dennis van Rooyen
  • André de Zwijger
  • Richard den Herder
  • Ab de Lange
  • Eddy Klein
  • en vele nieuwslezers
  • Merry X-mas, óók in 2009!

    meer info hier